بیش فعالی نوعی اختلال رشد عصبی است که در اوایل سن کودکی و عموما قبل از هفت سالگی بروز می کند. بیش فعالی مهار پاسخهای خود به خودی را برای کودکان دشوار می کند - پاسخ هایی که می تواند همه چیز را از حرکت به گفتار تا توجه جلب کند.

کودکان بیش فعال افرادی بسیار باهوش و با استعدادی هستند که متاسفانه در زندگی تحصیلی و شغلی آینده خود نمی توانند موفق باشند. آنها تمرکز کافی ندارند و قادر نیستند تا انرژی و استعدادهای خود را در یک جهت درست استفاده کنند. البته والدین می توانند با برخورد درست و موثر به آنها در کسب موفقیت شغلی و تحصیلی کمک کنند.

 همه ما بچه هایی را می شناسیم که نمی توانند آرام بنشینند، به حرف های ما گوش نمی دهند و در مواقع مناسب، رفتارهای نامناسب از خود نشان می دهند. گاهی اوقات این کودکان به عنوان افراد مشکل ساز شناخته می شوند و یا به دلیل تنبلی مورد انتقاد قرار می گیرند در حالیکه ممکن است آنها بیش فعال باشند.

 

تشخیص بین کودک بیش فعال از کودک عادی دشوار است و حتما باید با پزشک مشورت کرد. به طورمتوسط از هر 100 کودک، 5 کودک می‌تواند بیش فعال باشد. پسران 3 برابر بیش از دختران در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند. اغلب این مشکلات قبل از 7 سالگی آغاز می‌شوند و ممکن است والدین تا وقتی که فرزندشان به مدرسه نرفته، متوجه مشکل او نگردند. زیرا در مدرسه کودک باید برای چند ساعتی آرام سر جای خود بنشیند و بر روی درس و صحبت های معلم تمرکز کند. آنجاست که به دلیل عدم تمرکز و آرامش، والدین پی به این بیماری می برند. 

 

کودکان مبتلا به بیش فعالی علائم عدم تمرکز ، تحرک زیاد و تحریک پذیری را به روش های خاصی نشان می دهند. این بچه ها:

 

*در حال حرکت مداوم هستند.

* زیاد حرف می زنند.

*به نظر می رسد که گوش آنها نمی شنود.

* با بازی های آرام و بی سر و صدا مشکل دارند.

* صحبت دیگران را قطع می کنند.

*به راحتی پریشان می شوند.

*کارها را نیمه تمام رها می کنند.

 

 انواع بیش فعالی کودکان

1.بیش فعالی کودک از نوع بی توجهی و بی دقتی

 

این نوع کودکان دائما در حل رویا پردازی هستند و به دلیل عدم تمرکز در مدرسه دچار مشکل می شوند. این کودکان به انجام تکالیفی که نیاز به دقت زیاد دارد، علاقه ای نشان نمی دهند و فراموشکار هستند. آنها به جزییات توجه نمی کنند و تکالیف و فعالیت های خود را نیمه تمام رها می کنند. اغلب کتاب، وسایل و اسباب بازیهای خود را گم می کنند و مسئولیت پذیر نمی باشند.

 

2.بیش فعالی کودک از نوع پر تحرکی

 

در این نوع از اختلال کودک بسیار فعال است و بدون فکر به فعالیت و انجام کار اقدام می‌کند. فعالیت بیش از حد معمول، بارزترین مشخصه اختلال کودکان بیش فعال است. این کودکان بی قرار و ناآرام هستند و دائما در حال دویدن و راه رفتن می باشند. یکجا نشستن برای انها بسیار سخت است و با رفتارهای خود باعث بی نظمی در کلاس درس می شوند. این کودکان از انجام رفتارهای پرخطر لذت می‌برند و پرحرفی، مشخصه از بیش فعالی کودک است.

 

3.بیش فعالی از نوع رفتارهای تکانه ای

 

بیش فعالی از نوع رفتارهای تکانه ای از انواع دیگر اختلال بیش فعالی کودکان می باشد که کمی صبر و تحمل از ویژگیهای بارز این گروه می باشد. این کودکان صبر و حوصله ندارند، صحبت های دیگران را قطع می کنند و تحمل ایستادن در داخل صف را ندارند.

 ردیابی کودکان بیش فعال با  ردیاب اشخاص می تواند امنیت فرزندان شما را بدون ورود به حریم خصوصی آنها، تضمین کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لیست انواع ردیاب اشخاص و قیمت آنها می توانید لینک زیر را کلیک کنید.

 

 https://www.iransmartgps.ir/category/2/%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AD%D9%85%D9%84.html